T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
KARABÜK / SAFRANBOLU - Safranbolu Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi

“Asit Yağmurlarının Bitkilere Zararlı Etkisi” Kontrollü Deneyle Gözlemlendi…

EĞİTİM KENTİ KARABÜK PROJESİNİN alt başlığı olan “Akademik Başarı Artırma Projesi” “Soyuttan Somuta Eğlenceli Dersler” etkinliği kapsamında “ Biyoloji ve Kimya Derslerinin ortak alanı olan “Kimyasal Kirlenmenin Bitkiler Üzerindeki Tesirini Görmek/Gözlemlemek” için Kimya Öğretmeni Turgut YERLİKAYA ve Biyoloji Öğretmeni Ayşegül TOPUZ koordinesinde 10/A-C  Sınıf Öğrencileri Belinay AYHAN, Beyza YETKİNKÖLE ve İlayda KAPLAN önderliğinde bitkilerde gelişim evrelerinin gösterecek  kontrollü deney düzeneği hazırlandı.

“ASİT YAĞMURLARININ BİTKİLERE ETKİSİ” etkinliğinin amacı; Atmosferde oluşan kükürt ve azot gazlarının asit yağmurlarına dönüşerek bitkilere verdiği zararları gözlemlemek. Bitkiler üzerindeki bu değişimin gözlemlenmesiyle insanların kimyasal kirlilik ve asit yağmuru sorununa ilgisini çekmek ve çözüm üretmesini sağlamak.

        Asitli ortamdaki bitkilerde yapraklanmalarda önce yağlı bir tabaka oluşur, siyah çürüğe benzer beneklenmeler artar. Sonunda bitki ölmeye başlar. Asit yağmurları toprakları da kirletir. Toprak mikroskopta incelendiğinde içerisinde farklı canlı organizmalar gözlemlenebilecektir. Kimyasal kirliliğe maruz kalmış toprakta yetişen bitkiler çok verimli gelişemez, açık sarı renkte filizlenmeler görülür. Normal su ile sulanan bitki canlılığını sürdürerek filizler verir.  Ayrıca toprakla yapılan mikroskobik incelemede hareketli organizmalar, bir hücreli canlılar çok miktarda görülür.

        Proje ile Asit yağmurları bitkileri olumsuz etkiler ve bitkileri öldürebilir” hipotezi doğrulanmaya/araştırılmaya çalışılmıştır.

 Araştırma başlangıcında düzenekler/denekler oluşturulurken asit yağmurlarının bitkiler üzerine zararlarının olabileceğini düşünüldü. Deney düzeneği olarak aynı türde, aynı büyüklükte, aynı toprak ve aynı saksı ortamında yetiştirilmeye çalışılan bitkiler üzerine haftanın belirlenen günlerinde sprey kutusu ile yağmurlama şeklinde asitli su (sirkeli su) ve normal su uygulaması yapıldı. Bitkiler aynı ısı ve ışık ortamında bir ay süreyle gözlemlendi, bitkilerdeki değişimler izleme tablosuna işlendi. İzleme sürecinde ve sonunda normal su ile sulanan bitkinin gelişmesinin normal devam ettiği, asitli su (sirkeli su) ile sulanan bitkinin iyi gelişemediği hatta solmaya yüz tuttuğu gözlemlendi. Bu deneyle “asit yağmurlarının bitkileri ne kadar etkilediğini gözlemlenmiş oldu. Bunu deneyimleme görevli öğrenciler nezaretinde diğer öğrenciler tarafından da yapıldı. Deney; somut delillerle desteklenerek raporlaştırıldı.  Ana hedef olan “yaparak, yaşayarak öğrenme” sağlanmış oldu.

        Etkinlikte emeği geçen Öğretmenlerimiz Turgut YERLİKAYA ve Ayşegül TOPUZ’a, öğrencilerimiz  Belinay AYHAN, Beyza YETKİNKÖLE ve İlayda KAPLAN’a çok teşekkür ederiz.

18-04-202418-04-202418-04-202418-04-202418-04-2024

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 18.04.2024 - Güncelleme: 18.04.2024 16:09 - Görüntülenme: 124
  Beğen | 15  kişi beğendi